Telefone: +46705761020
info@doktoramiri.se
Uppsala/Sverige
.........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Enligt nationella riktlinjer gällande ADHD och autism.
Publicerad av Socialstyrelsen (novemeber, 2022)
Ge rätt insatser så tidigt som möjligt, men fördröj inte de neuropsykiatriska utredningarna – särskilt inte för personer i utsatta grupper. Utredningarna behöver individanpassas och ska alltid leda framåt mot lämpliga insatser.
Man räknar med att 5–7 procent av alla barn och 3 procent av de vuxna har adhd, och att 1–2 procent av befolkningen har autism. Det betyder att minst en elev i varje skolklass har adhd eller autism – funktionsnedsättningar som ger olika typer av svårigheter i vardagen. Personer med adhd har ofta svårt med uppmärksamhet och impulskontroll medan personer med autism har svårt med sociala kontakter och att hantera förändringar. Svårigheterna är i allmänhet livslånga men det är också stora individuella skillnader i hur de tar sig uttryck och hur stort lidande man har.
I riktlinjerna lyffter Socialstyrelsen framför allt behovet av tidiga insatser som kan minska svårigheterna för personer med adhd eller autism. För en del kan det räcka med enklare anpassningar i vardagsmiljön eller skolan men ofta behövs insatser från såväl hälso- och sjukvården som socialtjänsten och skolan.
Det är viktigt att börja ge stöd redan när behoven upptäcks, vilket kan vara redan på förskolenivå eller ännu tidigare, och att ge vård och stöd redan före en utredning och en eventuell diagnos.